Syaikh Abdullah al-lahaji al-Makki
Disini dinaqalkan sebahagian daripada kisah mengenai hayat seorang ulama rabbani yang menjalani hidupnya dengan manhaj nabawi, al-alim al-allamah al-faqih as-syaikh Abdullah bin Saied al-Lahaji, seorang ulama yaman yang menetap di Makkah al-Mukarramah sehingga akhir hayatnya.
Berkata as-Syaikh Dr. Ahmad Abdul Aziz al-Haddad dalam kitab “Naswatu as-Syaji fii at-tarjamati syaikhina Abdullah bin Saied al- Lahaji” bahawa Syaikh Abdullah adalah seorang ulama yang sangat wara’. Beliau menyediakan bekalan untuk dunia ini seperti seorang seorang yang hendak bermusafir semata-mata. Beliau membahagikan pula rezeki yang diperolehinya kepada 3 bahagian:
1- Bahagian yang diambil daripada rezeki itu untuk diberikan makan kepada keluarganya. Dan bahagian ini ialah rezeki yang diperolehi dengan usahanya daripada mengajar ataupun yang dating daripada pemberian orang yang dipercayai (thiqah) agamanya dan wara’nya.
2- Bahagian yang lain pula digunakan untuk membeli kitab-kitab atau menyempurnakan keperluan hidupnya dan anak-anaknya tetapi bukan bahagian rezeki yang diguna untuk membeli makanan. Rezeki daripada bahagian ini adalah datang daripada orang yang diketahui ketaatannya pada agama dan amanahnya tetapi tidak tahu sejauh mana wara’nya.
3- Bahagian yang akhir ialah digunakan pada perkara-perkara yang selain dua perkara diatas.Ini adalah bahagian rezeki yg datang daripada orang yang tidak diketahui sejauhmana ketaatannya pada agama dan wara’nya.
(ada lagi jer org sewara' syaikh abdullah skrang?? jawabnya ADA...kita jer tak jmpa. )
Diantara guru-guru beliau di Makkah ialah
al-Allamah Syaikh Sayyed Alawi bin Abbas,
al-Allamah al-Fahhamah Syaikh Hasan Masyhat,
al-Allamah Sayyed Muhammad Amin Kitbi al-Makki,
al-Allamah musnid ad-Dunya Muhammad Yassin al-Fadani.
Diceritakan bahawa Syaikh Abdullah setelah berhijrah ke Makkah. Maka kehidupan sibuk dengan mengajar pelbagai ilmu di halaqah ilmunya berdekatan dengan Bab Umrah di dalam Masjidil Haram. Beliau mengajar feqh Syafie berpandukan matan Abi Syuja’ yang diulang beberapa kali agar penuntut ilmu betul-betul faham sebelum berpindah ke kitab Minhaj at-Tolibin karangan Imam Nawawi. Selain itu beliau juga mengajar kitab Nahu Namun pada 24 Sya’ban 1403 hijri (6 Jun 1983), syaikh mentawaqqufkan pengajian kitab minhaj itu pada bab waqaf dan kerana pengajian feqh Syafie tidak dibenarkan diajar lagi di Masjidil Haram. Maka sehingga kini….halaqah dan tempat mengajarnya tidak diganti oleh sesiapa.
Syaikh Abdullah al-Lahaji telah melahirkan ramai ulama yang mashyur. Boleh dikatakan semua ulama-ulama yang mengaji di Makkah merupakan anak murid beliau. Diantara mereka ialah
Al- Allamah Syaikh Muhammad bin Alwi al-Maliki, (telah meninggal)
al-Muhaddith Syaikh Mahmud Saied Mamduh, (ulama hadith yang menetap di dubai)
Syaikh Dr. Musa al-Humairi,(ulama emirates..pengarang kitab bidaah hasanah ialah salah satu usul daripada usul-usul pensyariatan....baca..baca..mmg jelas hurainnya)
Syaikh Dr. Ahmad Abdul aziz Al-Haddad.(ulama di Emiriah Arab Bersatu dan beliau mentahqiq banyak kitab. Tesis Phd nya adalah mengenai Imam Nawawi yang ada dijual di pasaran)
Tidak ketinggalan juga ialah al- Allamah as-Syaikh Muhammad Nuruddin al-Banjari yang banyak memetik perkataan Syaikh Abdullah daripada kitab “Iidaah Qawaied Feqhiah” untuk dimuatkan dalam kitab yang dikarang oleh Syaikh Nuruddin sendiri iaitu Durar Sunniah fii Qawaeid Feqhiah.
Yang memberikan gelaran al-Allamah kepada Syaikh Nuruddin bukan saya, tapi Syaikh Dr. Ahmad Abdul Aziz al-Haddad sendiri dalam kitab yang saya sebutkan diatas. ini baru nama taqrir ulama terhadap ulama. ada sape2 ulama arab yg taqrir mufti perlis dgn allamah???? takdgr lagi kan... org awam (termasuk lah protaz) yer ramai kata dia alim. tp tak dgr plak mana2 ulama kat mufti perlis alim kan. akhir zaman.. yg tak alim dikata alim,yang alim dikata jahil.
schistosoma_malayi
0 Comments:
Post a Comment
<< Home